Leta i den här bloggen

söndag 7 mars 2010

Mäktig tussilago av Maja Lundgren

Mäktig tussilago...

Sällan kan en boktitel frammana sådan iver att man vill säga något om den, innan man ens hunnit läsa boken. Maja Lundgren har dock lyckats framkalla den känslan hos mig i och med sin senaste bok.

Boktiteln Mäktig tussilago säger mycket om författarens sublima känsla och begåvning för språket. Den suggestiva titeln är, får man säga, en litterär paradox, en oxymoron med sprängfylld verkshöjd, som avslöjar ett meningsfullt spänningsförhållande man vill närma sig, "ta på", få känna mer av, erövra och befullmäktiga sig...
... men med respekt och behörigt tillstånd.

8 kommentarer:

  1. Hmmm Tristan, det var värst!

    "... men med respekt och behörigt avstånd" läste jag först.

    Men det stod det ju inte...

    Vad är det du vill göra egentligen :-) ?

    SvaraRadera
  2. Ha ha... du insinuerar på ett sätt som gör att jag tror att du kan ha intolkat mer än nödvändigt i det jag skrev!

    SvaraRadera
  3. Behörigt tillstånd handlar om upphovsrätten snarast!

    SvaraRadera
  4. Aha - ja reaktioner på inlägg säger ofta mer om kommentatorn själv...och hur dennes associationsbanor går...

    SvaraRadera
  5. IAMB, jo det ligger något i vad du säger. :-) Samtidigt såg jag att det låg i farans riktning att skriva som jag gjorde, varför det blev medvetet gjort. Klart och erkänt. :-)

    SvaraRadera
  6. Nämen Tristan! Vad skriver du!
    *S*

    SvaraRadera
  7. Maja, jag inser det utmanande i mina ordval. :-) Men i sanning så är din titel jävligt bra, för att översätta till mer vardaglig svenska.

    SvaraRadera
  8. - även jag tycker att titeln är bra...

    SvaraRadera