Leta i den här bloggen

fredag 17 juli 2009

"Trolltyg i tomteskogen"

Man märker att det i vissa sub-nätverk börjar spåra ur totalt med "troll"-anklagelser o.d. med substans som på sin höjd kan beskrivas som illsinniga spekulationer eller förtalsakter.

Vem, vad, när, hur och varför är "troll" egentligen?

Det finns de som av olika skäl väljer att vara anonyma, som hänger sig med stor lust åt personangrepp och andra argumentationsfel.

Det finns de som av olika anledningar väljer att vara offentliga, som gör det samma.

I båda fallen verkar de ha fått "tomtar på loftet och trollar bort sig själva i tomteskogen". (googla gärna på Internettroll)

Men det finns både offentliga och anonyma som beter sig normalt och sansat, som skojar och tramsar, som blir arga och ledsna, som... ja, till trots beter sig tämligen civiliserat.

Det är inte anonymiteten som är problemet med "trolltyg i tomteskogen". Det är bristen på respekt för andras frihet och värdighet. Det är bristen på respekt för allas lika värde. Det är bristen på respekt för intellektuell hederlighet och framför allt bristen på sunt förnuft.

10 kommentarer:

  1. Klockrent! Känner mig bara mer och mer häpen och framförallt då vad gäller AHR... Kan det ligga någonting i att journalister är vana att ifrågasätta och känner sig då oantastbara. Men dom är inte lika vana att ifrågasättas och då spinner det loss. Kanske är lite krishantering som behövs :)
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Ja, Ulrika, ibland finns det tydligen anledning att bli "mörkrädd". Och journalister, oavsett om de är "riktiga" journalister eller inte, så verkar de vara dåliga på att ta kritik. Ironiskt på sitt vis.

    SvaraRadera
  3. Håller med Ulrika, och Tristan.

    Vad det gäller AHR, har misstänkt länge att det är gott om troll på det loftet. Vet inte om det är för elakt att säga så, men märkliga texter har hon publicerat.

    /Anna-Lena

    SvaraRadera
  4. Hannah, vissa texters upphov är rena "mysterierna". Det märkliga är att det finns sympatisörer till dylikt.

    Men ändamålen kanske helgar medlen (förolämpningar och förtal) så fort det finns en meningsmotståndare de personligen inte tycker om.

    SvaraRadera
  5. Tristan, inte bara Herrans vägar äro outgrundliga. Målet är i fallet med AHR:s också ett mysterium.

    Nu ska jag ägna mig en stund åt en bok med den passande titeln Wer bin ich und wenn ja, wie viele?

    Förstår inte varför jag tog fram just den ur "att läsa"-högen? ;)

    /Anna-Lena

    SvaraRadera
  6. Anna-Lena

    =)) Vem är författaren? Det låter Descarte-inspirerat. :-)

    SvaraRadera
  7. Tristan

    Författaren heter Richard David Precht, och ja, Descartes finns med. Bokens undertitel är Eine philosophische Reise. :)

    /Anna-Lena

    SvaraRadera
  8. Aha, jag har skamligt nog inte hört talas om författaren. Läser du boken på tyska?

    Förresten, hur översätter man till på tyska: Trolltyg i tomteskogen? :-)

    SvaraRadera
  9. Die Trolle im Koboldwald, fast det är ingen stuns i det, tyvärr, mer användbart är nog att säga:

    Ich glaub`, ich steh` im Wald! ungefär jag tror inte mina öron! du skojar! ordagrant Jag tror att jag står i skogen!

    Man kan utveckla det till:

    Ich glaub`, ich steh` im Koboldwald!

    Det tog jag ur ordboken, men jag tycker nog att det passar väl med vad jag kände när jag varit inne på bl a AHR:s blogg senaste dagarna. :)

    Tyvärr så var det nog ingen som skojade. ;)

    Jag läser boken ovan på tyska plus en del annat. :)
    Fast ska jag var helt ärlig, mycket bättre på att läsa och förstå tyska än att tala och skriva. :)

    Översättning av Trolltyg i tomteskogen, skickar den till min tyskspråkige vän K, vidarebefodrar den sen.

    /Anna-Lena

    SvaraRadera
  10. Din tyska i relief mot nämnda blogg får en alldeles särskild laddning. =))

    SvaraRadera