Leta i den här bloggen

söndag 24 maj 2009

Det publicistiska ansvaret i tre-punktsform

Sök etablera:

1. Sanning

2. Rättvisa

3. Empati

(Om man med tillförlitliga metoder inte kan uppnå dessa kumulativt med tillräcklig approximation, så bör man "hålla käften" - till skillnad mot Sexpressen och Aftonfabeln vill säga.)

Uppdatering 2009-05-26

Expressens fadäs att hänga ut "fel" Wanja Lundby-Wedin - efter att den riktige Wanja Lundby-Wedin hade upptäckts ej deklarera för vissa förmåner - är ett skräckexempel på hur de publicistika idealen åsidosätts för de "snabba klippens" skull. Enligt DN menar Expressens chefsredaktör att denna felpublicering är oförlåtlig (
http://www.dn.se/kultur-noje/expressen-hangde-ut-fel-lundby-wedin-1.872771). Jag har emellertid svårt att tro att denna "oförlåtlighet" kommer att få några större interna konsekvenser hos Expressen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar