Leta i den här bloggen

lördag 13 juni 2009

Härskartekniker i bloggosfären

Hur märker man när någon av någon anledning börjar tappa mark inom sakområdet? - Jo, genom att den personen börjar tillämpa härskartekniker.

Några exempel på härskartekniker som är intressanta att notera och som förekommer på bloggar (med flera ställen) är.

1. Osynliggörandet: ignorera den andre till underkastelse! (Titta inte på honom eller henne, se, hör, känn, uppfatta helst inte alls närvaron av denne eller denna)

2. Förlöjligandet: till exempel den numera berömda veckotidningsjournalisten Monica Antonssons användning av epitetet "häxorna" i förhållande till de andra som inte slaviskt delar hennes åsikter och metoder.

3. Informationsundanhållandet: Håll den andre okunnig!

4. Felletandet: Hur du än gör så gör du fel, oavsett om det skulle kunna vara bra, så det så!

5. Skam- och skuldbeläggandet: "Minns du när du underlät fira din sons födelsedag genom att åka med din älskare på "tjänsteresa"?! Men vi glömmer det nu och fortsätter gå i samtalsterapi för att utveckla vårt förhållande"!

14 kommentarer:

  1. Sant och briljant.

    SvaraRadera
  2. men du gör dig själv skyldig i punkt 2.

    SvaraRadera
  3. Tristan; i ditt fall är det nog riktigare att använda termen Härskningstekniker (enl. SAOL "opåkallade uttalanden från härsken debattör").
    Alexis

    SvaraRadera
  4. Det finns också ett mått av självkritik inneboende i inlägget; jag skulle vilja se den som "aldrig har kastat sten i glashuset". Viss självinsikt har jag.

    SvaraRadera
  5. Härligt med självinsikt, det är mer än vissa andra, som tex någon vars förnamn börjar på M och efternamn slutar på N.

    SvaraRadera
  6. Jag brukar läsa Majas blogg och tycker det är tråkigt att du inte är med längre.
    Ville bara säga det.
    Sedan är listan bra många borde läsa den.

    SvaraRadera
  7. Mkt bra skrivet! På pricken.

    SvaraRadera
  8. Anonym, kl. 19.22, vem är denna "M N"?

    Alexis, du råkar av en händelse inte förväxla mig med dig själv i detta sammanhang?

    Övriga Anonyma, tack!

    SvaraRadera
  9. Förnamn Monika Efternamn antonssoN

    SvaraRadera
  10. :) Jag börjar bli gammal tror jag. Detta inlägg får mig att minnas då jag började använda mig av modem och sökte runt på webben. Var än jag hamnade så påmindes jag om "netiketten". Det fanns en vilja om att påminna om en god samtalston. Idag lever en del ut sina mörkare sidor och andra ser minsta mothugg som något som bör polisanmälas.

    Tack för ett bra inlägg :)

    SvaraRadera
  11. Glömde... ge dig nu in i diskussionerna hos Maja igen. Du fattas mig...

    SvaraRadera
  12. Anonym 19.22 och 10.26: Trodde du menade Maja LundgreN. I så fall håller jag med till fullo.

    SvaraRadera
  13. Så rätt Tristan. Saknar att läsa dina kommentarer hos Maja!
    Ulrika

    SvaraRadera